onsdag 6. januar 2010

17 mill. mennesker og oss

Hei!
Naa er vi i India. Flyturen hit gikk bra, den var nesten litt for kort for det var flere filmer vi ville se. Det foerste vi maatte gjoere var aa skaffe taxi. Det var ikke vanskelig. I India skjer ting veldig fort. Saa foer vi visste ordet av det satt vi i en "bil" uten setebelte eller god standard. Sjaafoeren snudde seg og smilte med sine raatne og blodige tenner. Vi var redde. Plutselig stoppet han taxien og gikk ut. der satt vi alene med en loeshund utfor doera. Malin var sikker paa at dette var slutten paa begynnelsen. Meeen, vi kom til hotellet. Det laa midt i slummen. Det var midt paa natten saa alle de hjemloese laa aa sov paa gaten utfor hotellet. Vi var skeptiske. Heldigvis hadde hotellet en sikkerhetsvakt. Som nybegynnere i backpacking, har vi med oss veldig mye utstyr som skal beskytte oss mot alt. Vi gikk aa la oss i lakenposer, med sengelopperlaken, myggnett og egne puter. Og dette var ingen camping, men et fint hotell! Vi lo!
Ps. Kultursjokket var verre enn vi trodde.

Dag 2!
Vi ville vekk fra Mumbai! Paa togstasjonen moette vi godeste Mr. Bali! Han viste seg senere aa bli vaar redning i Mumbai. Det begynte med at han skulle ordne billetter for oss til Goa. Deretter skulle han vise oss et fint og rimelig hotell. Han utvidet det hele med aa ta oss med paa en ordentlig rundtur i Mumbai. Ca 5-6 timer. Han kjoerte oss i sin taxi for aa se bla. et tempel som vi fikk gaa inn i, et stort vaskeri i slummen som vasket toey for sykehuset, mange store flotte bygninger, botanisk hage, et av Gandhis hus, Gate of Mumbai og mye mer. Han viste oss ogsaa den fattige delen av Mumbai. Barn kom loepene til oss for aa fa noe. De sang i vinduene naar vi ventet paa groent lys. Fattigdommen i Mumbai er helt forferdelig og uvirkelig. Vi foelte vi var paa Discovery Channel.
Denne turen ga mange sterke inntrykk baade positivt og negativt.
Det morsomste var at naar Balis arbeidsdag var over, kom hans 80-90 aar gamle far og overtok.

Dag 3!
Bali hentet oss paa hotellet kl 06.10 og kjoerte oss til togstasjonen. Toget var veldig spesielt. I India betaler man for klasse paa toget. Vi betalte ca 120 kr hver for en togtur paa ca 11-12 timer i 1.klasses cupe med soveplass. Det hoers kanskje fint ut. De billigste vognene kan minne om et fengsel. Aapne vinduer og overfylt av passasjerer.
Underveis paa turen fikk vi servert frokost og lunsj som vi maatte betale for etterpaa. Folk solgte mat og drikke hele turen. "Tomatosoup! Harram Harram!" Det var veldig fint aa reise med tog, vi fikk sett mye fint og mye daarlig. Folk bor paa togskinnene, mens rett bak ligger et palass! Doerene paa toget var aapne saa vi kunne staa der og virkelig kjenne vinden i haaret. Vi er veldig glad vi reiste med tog, det er en fin maate aa se India paa.

Naar vi kom frem til Goa skulle vi sove oss noen venner av noen venner av mormoren til Baard som hadde et gjestehus. Vi kom oss fint frem og gjestehuset var fantastisk! Vi sov i et telt av tepper og gardiner i mange fine farger! (Bakken var laget av kumoekk). Vi fikk servert mat naar vi kom, som vi spiste paa gulvet med masse puter og tepper. Hele eiendommen var et paradis! Helt utrolig. Her fikk vi dusje for foerste gang etter vi reiste fra Norge. DEILIG!!! Ps. Om natten kunne det komme slanger i teltet, men vi fikk beksjed om aa bare la dem vandre videre. (Baard hoerte mange lyder den natten).

Dag 4!
Naa er vi paa et nytt hotell naermere stranden enn det vi var paa i gaar. Vi betaler ca 500 kr hver for en uke. Det skal bli deilig aa slappe av litt naa etter tre dager med reising. Hotellet er veldig fint, og plassen vi er paa minner mer om et typisk sydensted, enn det vi trodde om India.
Naar det er sagt foeles det som om vi har kommet til en ny verden hver dag. Foerst slum, saa storby, saa palass og naa syden. Vi har det topp! Det er ca 30 grader her.

De neste dagene skal vi paa en baattur, med deflin og krokodillesafari (hvis det ikke er for dyrt), og saa maa vi finne en maate aa komme oss til Delhi paa. Strekningen fra Mumbai til Goa tok ca 11-12 timer, og strekningen fra Goa til Delhi er den strekningen ganger fire. Saa vi vil gjerne fly.

Ellers fikk Malin et fint kompliment paa stranden i dag om at huden hennes var utrolig hvit! Kvinnen tilbudte seg aa dele paa hennes moerke farge.

Ps. Maa bare si at toalettet paa toget var et hull i bakken, to fotspor viste hvor man skulle staa, saa gjaldt det bare aa treffe. Malin maatte plutselig ikke paa do lenger!

Ellers savner vi ikke noe hjemme enda, vi koser oss og lever billig.

Hilsen de to svette og hvite i Goa!

Ps igjen. Vi proever aa legge ut bilder, men det er ikke mulig paa disse pc-ene.

1. Heihei!

Må bare sei at eg e veldi misunneligge å sgo ønska eg åg va i India akkorat nå. Sga følla me vidare på bloggen å håpe dokk får lagt ut litt bilder ittekvert. Kosa dokker masse vertfall! ;)

Klemn Line

2. Hei! Godt å se at dåkkår kickan i Goa... misunne dåkkår (på ein måde) . Hvis du bler heilt sleden på nikotinen Bård så e det någe så hette kaiinii. det e ein slag snus. du kan og få porsjonskaiinii. Det e det der greiene så henge i alle butikkane. lange remser - ser ud som tyggipakker med 1 tyggi i . det e derfor di har røde tenner. Koste 3 kroner for 1 pakke.

Glede meg te å se kor dåkkår drar videre itte dette. :)
    Hold oss oppdaterte hvis dåkkår gidde. men prioriter å gjør kjekke ting. Hils delfinane - visste du forresten Bård at det va der me fant deg når du va liden? i ei delfingrotta i India. du såg så søde ud at me adopterte deg - det e derfor du har så langt nebb og ikkje ligne på oss andre i familien.

Digge dåkkår

Rudi

3. Fantastisk Bård og Malin! Denne bloggen skal eg lese kvart ord som vart skreve på. Gleder meg masse til fortsettelsen på dette :) Når eg lese dette, blir eg bare sikrare på at eg og ska te India. Men itte denne bloggen ska eg vel alle plassane dok har vore!

Her e det iiiiskaldt. Me fyre opp all veden me har og i kveld e det skøyteløp på Fister! :) Reis te Oslo på søndag då e det studie for alle penga igjen. Kos dok med ferielivet!!

Dok e det kulaste reisefølge på denne jord!
    Klem Ingrid Elise.

4. Det hørtes kjempekjekt ut! eg og vil sove på kumøkk! lukte det någe? håpe dåkker har det bra og at dåkker kose dåkker på stranden. sko ønska at eg va med, det va ca -16 grader her i dag..

malin, delte du litt av hudfargen din med damen? :)

Thea.

5. Så fint dere skriver! Thea har hjulpet meg gjennom teknologisk tåkelandskap (for oss uinvidde) sånn at jeg kan skrive her.
    I dag har jeg kokt komler, tro det eller ei.
    Komlevits:
    To komler satt i et tre. Plutselig datt den ene ned. Da sa den andre:"Hei, åssen gikk det, brakk du noe?"
    Jeg har sett på Travel Channel, og de spiser mye rart i India. Programlederne lever tilsynelatende videre, men... magekrampene har de vel redigert bort. Men dere vet vel allerede betydelig mer enn meg om disse tingene, så ingen formaninger herfra. Bare pass dere for de derre krokodillene. Og slangene. Og...Klemmer fra mamma.

6. hahah! eg elske dåkker:)
    L
    VEL
    V

7. Så koseligt at dokk har lagt blogg!! Håper dokk kose dokk kjempemasse! Lykke til videre på ferden!! :)

8. Kjekt at alle foelger med paa bloggen! Vi er veldig glad i dere alle sammen! Haaper dere har det bra! Takk for info Rudi, Baard trodde at alle i india hadde tuberkulose:S takk for komlevits mamma(malin lo ihvertfall) og nei Thea, malin beholdt hvitfargen sin!

Shalom fra Goa

9. Hei og hopp, kuer på strandå må jo vera topp!
    Lo når eg leste mailen fra dokker :>)
    Må jo sei at akkurat det høres litt sært ut, men det e vel sånne ting så skille denne reisen i fra andre vanlige ferieturer.

Kos dokker videre, kjempekjekt å følge med på bloggen!

KLam fra mamma 2

10. Dåkker e så goe. Goe Goa-goe Bård og Malin.

11. Dere er kule! Digger å lese bloggen deres. Fikk forresten tak i posen med tingene deres, så nå er det trygt i min varetekt.
    Her er det mange minus...-22 eller mer. Jeg holdt på å miste nesa i dag. 2 ganger, og det etter kun 4 minutter ute! Nyt varmen der borte!