fredag 19. februar 2010

Australia - Sydney

Ja naa er vi jammen kommet til Australia og det ant siste landet vi skal til. Flyturen hit var veldig kjekk. Vi saa to filmer hver, (det er lenge siden vi har sett film), Malin sov ingenting, Baard sov litt. Det beste med hele flyturen var at vi fikk en venn. Hun heter Heidi og er pensjonist. Hun er foedt i Soer-Afrika, bor i Sydney, har en datter i Soer-Afrika, en i London og en bror i Sverige. Pga alle disse stedene hadde vi mye til felles. Hun var veldig kul. Hun ga oss mange raad og tips om Sydney og Soer-Afrika. Hun satt innerst med vinduet, og naar hun skulle paa do, saa bare klatret hun over setene saa vi skulle slippe aa reise oss. Hun var morsom! Hun ga oss nummert og mailen hennes hvis vi ville komme aa besoeke henne i Coffs Harbour. Saa kanskje vi gjoer det.

Her i Australia er alle veldig vennlige og hjelpsomme, med to unntak som vi skal fortelle om naa. Vi maatte fylle ut et ankomst-skjema (som vi forresten begynner aa bli lei av), men vi glemte aa skrive paa adressen til hostellet fordi vi hadde det nedskrevet paa mobilen, og man kan jo ikke skru paa mobilen paa flyet. (merker irritasjonen bobler i denne stund, saa vaer klar over at dette avsnittet blir skrevet med sinne). Damen i skranken var av den daarlige menneskeart, og ble veldig bedrevitene av denne lille feilen vaar. Hun spurte hvordan vi skulle forklare taxien hvor an skulle kjoere hvis vi ikke visste adressen til hotellet (som vi fakstisk har klart helt fint foer paa denne turen), vi sa at vi hadde adressen paa telefonen men hadde ikke skrudd den paa enda men at vi kunne finne den frem. Da sa denne snurtne damen med rynker at det var en grunn til at det stod paa kortet at vi skulle skrive adressen, og at hvis de skulle ta seg bry med aa skrive det, saa skulle vi ogsaa. Det hoeres kanskje ikke like ille ut for dere, men hun sa det som om vi var seks aar og ikke kunne lese. Vi stod der uten og si noe mer, men veldig ydmyket og sjokkert over denne uhoeflige maaten aa snakke til andre mennesker paa.
Mens vi stod og ventet paa bagasjen stod vi og tenkte ut gode replikker vi kunne kastet paa henne, men det var jo ingen nytte, for vi kom aldri til aa se henne igjen. Men derimot stygg dame nr. 2. Ved baggasje-sjekk ble vi ogsaa ydmyket! Vi hadde litt chips og tyggi i sekken, men vi hadde krysset av paa kortet at vi ikke hadde noe mat med oss (ja, det var vaar feil, men det var en liten feil). Damen skrek ut til alle paa hele flyplassen at i Australia kalte de det for mat! og etterpaa spurte hun om vi forstod hva hun sa, som om vi var seks aar og ikke kan lese!!!!!!!!
Saann, da er det fortid, og vi vet naa at disse menneskene er mennesker som ikke har det bra, mennesker som ikke har venner og har daarlig vokabulaer!

I Sydney fikk vi sett opera-huset. Det var veldig fint! Vi satte oss paa en cafe og spiste lunsj i sola. Det var deilig! Mange cafeer langs havnen, mye folk og mange flotte store baater. Etter dette reiste vi til Newcastle fordi AC/DC skulle spille konsert og dermed var alle hosteller/hoteller/moteller og gjestehus fullbooket. Vi misliker AC/DC sterkt pga dette og vi misliker deres fans enda mer!
Newcastle er en veldig liten by. Vi kom hit i gaar, saa i dag har vi gaatt en lang tur paa stranden. Det var ikke bade-vaer i dag, men vi gikk ut paa en steinroeys (eneste ordet jeg kommer paa som kan beskrive det, vet ikke hva det heter), og der saa vi naar boelgene slo mot steinene. Det var veldig kult!
I morgen reiser vi videre til Bayron Bay. Tror det er en litt stoerre by. Frister ikke aa bo her saa mye lenger ettersom hostellet vi bor paa er over en bar, det er insekter i gangene, ingen air-condition og han vi deler rom med (deler rom her i Australia) stinker utrolig mye, saa vi er ute og holder oss vaakne til vi blir veldig troette, i haap om aa sovne raskest mulig.
Australia er veldig dyrt. Har regnet ut at bare overnatting, hvis vi finner det billigste, dvs dele rom med saa mange som mulig, kommer det til aa koste oss ca 10 000 norske kroner for en mnd. Saa naa blir busjettet stramt.

Vi snakkes!

14 kommentarer:

  1. Uff for et første møte dere har fått med Australia da! Det blir bedre, tro meg!
    MEN grunnen til at de er så strenge på dette er grunn 1: Så utrolig mange som kommer til Australia for å jobbe svart, et stort problem. Den viktigste grunnen er å ta med mat inn i landet er MEGET ulovlig, fordi, de er en øy, og kommer det uante basiller, krypdyr osv kan det ødelegge så utrolig mye for de! Avlinger, for dyr osv.... de er så utsatt land så derfor MÅ de være strenge. Var så vidt jeg fikk komme inn i landet pga det med adresse.

    Uansett, nyt Australia...husk det er de minste edderkoppene som er farligst, og det finnes motgift, men husk å få den innen 24 timer!!!

    NO worries!! :) Det e billigt å reisa innenlands, så om dokker får mulighet dra te Perth! Der e der ikkje så mye krypdyr!

    Anette (storesysterå te na Marte)

    SvarSlett
  2. Hei Anette!

    Ja d blei veldig fort bedre naar me kom oss vekk fra flyplassen. Australia e virkelig fantastisk!! Sjansen e stor for at me bare blir her for resten av livet..
    Og me har og faatt me oss at d e MANGE som jobbe svart. tror me e di einaste som betale istedetfor aa jobba for aa bo paa hostelle. Me har heldigvis ikkje moett de edderkoppene! og haape de moetene uteblir. Blei du bitt? Ka skjer i saafall? merke du d innen 24 timer liksom..?
    Sko gjerna dratt t Perth, men verken tid eller penger strekke t. Men me kose oss masse her og! Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Storesøster Stine23. februar 2010 kl. 00:55

    Okei, då ska eg kommentera siden du maaaase sånn om det:P neida;)
    Eg kan jo fortella om ein festlig historie som hendte någen dager itte dåkker hadde reist. Det har seg nemlig sånn at du (Malin) nok hadde ein smule dårlig tid de siste dagene før dåkker reiste, og som følge av det så hadde du ikkje tid te a ta med sykkelen din hjem fra leiligheten. Men snille meg som gjekk tur med någen venninner sko då henta an å ta an med hjem. Men festlig nok så va der sånn ca 14 minus grader ute og sykkellåsen din hadde frøse! Så det vil sei at eg å Bie måtte trilla an hjem mens ein styrte og den andre løfta opp bakhjulet. Så med andre ord, det såg ihvertfall ikkje ut som me hadde stjåle sykkelen;) Sånn, det va sikkert veldig interessant:P
    Eller så ser eg OL på pc'en det har funka bra heilt te i går, då hakka det så sykt, så rett før mål så frøys skjermen selvfølgelig når Norge tok GULL! Arg! Men ja, tror Norge har sånn 6 gull nå;) Jippi!
    Mamma har kjøpt nye skap og nye stoler te stuå hjemma, hu sendte bilder. Å det ser riktig så bra ut;)
    Ellers så håpe eg at finanskrisen dåkkers ordene seg (det vil sei at eg håpe x-antall mennesker som e i jobb, altså ikkje studenter, sende dåkker ein liten slant, for me VIL se bilder fra safari i Afrika!!).
    VIKTIG!! -----> TIL ALLE SOM LESE DENNE BLOGGEN:
    Legg igjenn en kommentar! Eg snakte nettopp med Malin å hu gråt sine tapre tårer fordi det e så lite kommentarer! Stakkar, det e ikkje så lett! Hu fortalte at det va høyepunktet i løpet av ein dag, å sjkekka kommentarene på bloggen! Så då tenke eg sånn, hvis det e høydepunkt (!) når du reise verden rundt, så kan det ikkje ver så mye aent kjekt! Dette syns eg va veldig trist, så nå forvente eg at alle bidrar med en kommentar sånn at de ikkje miste sitt eineste høydepunkt i tilværelsen!

    Over og ut fra England

    SvarSlett
  4. Hei Mailng å Bård =)
    hørres ud som dåkk har d heilt fantaskist! tenke på alt dåkk har skreve i bloggen, sjøl om d e någen mennesker som ikkje alltid e liga koseligge:P eg missunne dåkk massse!!! eg e inne å lese titt å ofte, men eg e kje så flinke på di der kommentarene, men ska prøva å skvia kommentarer av å t fra nå av:P hehe:)
    glede meg t dåkk legge ud marr bilder:):)

    Eg har jo blitt tante (som du(Malin) allerede vett:P), men han e vertfall kjempe sjønne å eg e skikkelig stolt:D du må hilsa på han når du komme hjem :) han hette Thore Emil, itte pappaen=)

    Ellers må dåkk kosa dåkk masse videre å passa godt på dåkk sjøl! :) ps.husk å ta me mange glass uansett kor dåkk går, sånn dåkkår kan setta di øve di ekle å farlige edderkoppene!!

    Klem fra Hilde :)

    SvarSlett
  5. Okki dokk, nå e d min tur, Mr. Pappa Anders. Ja tenk at nå e dokk Down Under. lengre vekk går det vel ikje an å komma, i såfall blir det ein Pol ekspedisjon, men det synes eg andre enn dokk får ta seg av. Holl dokk i Australia någen uger t og så må dokk ta et fly som går i retning av andra siå på jorda! Greit m/ein mellomlanding blant elefantar og løver, men så må dokk komma hjem. VIKTIG at dokk gjørr d som dokk har planlagt og sett fram te i lang tid. Skulle d bli Smalhans så e det ikje usannsynlig at med som ikje e studentar fylle søster Stine sitt råd. Nå har me vinterferie :-) og ska reisa t Evje i mårå tidligt (hyttå t svigers). ska ver der frem t søndag i samen m/bror te Kjersti og ongane. det blir nok ein dagstur eller to til Bortelid for og renna slalom (og mimra om den gang me satt i Jaccusi der oppe og lurte på koss almuen hadde det):-) Ellers så går de sin vante gang her hjemma, f.eks tannlege og sånn. torben va det i dag og fekk fiksa et håll. NB! Dokk må huska å pussa tennene godt kver dag om morgen og kveld, og bruga tanntråd. Heia Norge, me tar gull sånn ca. aen kver dag, og d må me ver fornødde med, spesielt når Svenskane klare og ta gull den andre dagen. Bere kan det ikje bli for ein halv svenske. Eg regne me at solå stråle der dokk e og at dokk går rondt og skinne. Kos dokk videre:-) Blogg e GOOD

    SvarSlett
  6. hei, hei igjen, exit band fan. takk for to fine kort, og hils t ACDC. D va ein fine kamel som va tegnet på kortet. hadde de som dokk rei på og gravlæ korte bein? Fra Torben og Karen: Me savne dokk og eg har ei lause tann som snart dette ut, og så har eg lagt et instrument og ei fine lykt. ka ti komme dokk hjem? hilsen Torben. Ka ti komme dokk hjem? Ææææææ, eg e veldig gla i dokk. hilsen Karen

    SvarSlett
  7. Godt å hørra at dok har det bra:)

    Nei eg blei ikkje bitt, og vett heller ikkje om någen så har blitt. De gjemmer seg nok. Vet om en edderkopp, liten svart j****** som heter Rødkors (tror jeg), har bokstavlig talt et rødt kors på ryggen som jeg så. Bør holdes unna. Tror nok en merker om en blir bitt, tror nok det ikke er så veldig behagelig, men hvis en blir bitt, må en få motgift innen 24 timer. Hør på hostell, de vet alt om dette.

    Å eg e mega misunnelige...en får faktisk lyst å bli boende der. Tror eg va deppa i lang tid itte eg kom hjem....

    -Legg merke te drive thrue lichorstore....hahaha
    -Drikk VB- mmm god øl
    -Dra på sunday session om dokker komme øve det. Herlige søndagsfest.
    -Ikkje bruk penger på billabong kler og co, får aldri brug for de hjemma uansett! Trust me!

    Noen tips :)

    Kos dokker :D

    SvarSlett
  8. Takk for mange kommentarer og TIPS ikkje minst!! Men naa maa min familie aag visa vaare data - ferdigheter og kommentera i hutt og ver!!

    BAARD!

    SvarSlett
  9. Stine: 1. Takk for at du henta sykkelen! eg ler! Sette pris paa at du ofre ryktet ditt for meg!
    2. Takk for at du oppfordra alle t aa skriva kommentarer! D va virkelig ein positiv overraskelse aa logga inn i dag aa se heile 7 nye kommentarer!
    3. Ja, bloggen e dagens hoeydepunkt her ude i verden, mye kjekkere enn aa gaa paa strandaa aa se paa delfiner (som me jore i dag), eller ri paa elefanter, eller staa i verdens hoeyeste bygning eller snorkla paa The Beach, du vett alle di dritt tingene, saa daa forstaar du nok koffer me glede oss t bloggen...

    Hilde: Saa kjekt at du kommentere! D stemme nok at me har d heilt fantastisk, men eg kan tenka meg at du kose deg litt du og der hjemma med nevoen din! Glede meg masse t aa se han!
    Ska huska glass, me vett begge at d e den tryggaste maaden aa haandtera di monstrene paa. Daa vett me jaffal kor di e:) haha.

    Pappa Anders, nei eg meine Mr. Pappa Anders;) Me har overhode ingen planer om aa komma hjem ennaa, men aa treffa elefanter aa loever derimot... Du vett godt ka eg syns om slaget av hyttaa, saa daa kan eg ikkje aent enn aa stroe salt i saaret aa sei at NAA KAN DU ANGRA!!!! men dkr kose dkr sikkert paa evje og. Me pusse tennene. Heia Norge!
    Ps. Ska ikkje se vekk i fra at d blir Smalhans;)

    Karen og Torben: Savne dkr masse!! Tenk at du har borra et hull hos tannlegen Torben! Haape du fekk ein fine premie. Og naa maa du ikkje mista alle tennene dine! Glede meg t aa se instrumentet og lyktaa (med mindre d va ei snoelykt) Karen: AEAEAEAEAEAE! ikkje lenge t me komme hjem naa! Saa utrolig glad i deg og!!

    Anette: Takk for gode tips! Har ikkje sett drive-thruen ennaa, men d e nok et syn! Og billabong kler e nok lite vits ja. haha!!

    SvarSlett
  10. Hallaisen Malin og Bård!!
    Hørres ud som dokker kose dokker maks, stor underholdning å lesa om alt dokker oppleve, ikkje minst om alle løgnasene dokker møte på.
    Det e ikkje så mye spennande å fortella om den harmoniske, avbalanserte og velfungerende familien på Åmøyå. De to små kruttønnene våre gjør ligavel livet vårt ganske spennande. Siden de ikkje e utstyrt med lunter, så kan det smella ka ti som helst. Og tro meg, det gjør det!! Hu stora har daglige kriser som f.eks at hu ikkje greie å velga ka kjole hu ska ha på seg. Hu har jo ingen seie hu, selv om skapet e smekkfult av kjoler som hu har arva fra Hanne og Karina. Tror skapet ekspodere snart, og då komme heila Åmøy te å bli dekka av rosa kjoler.
    Så har me jo Eva då, som komme te å bli heilt lige. Hu e jo ganske løyen, kjempeliden og KJEMPESINTE når hu ikkje får det så hu vil. Me pleie å kalle na for vepsen vår, temperament per kilo e ganske høge! Tror hu ska bli vindusvisker når hu blir store, for har et enormt talent i å sopa alt på bordet rett på golvet når me prøve å gi na mat.
    Men stort sett e de jysla blie, det e liksom enten eller, ingen mellomting her å gården..

    Me får heldigvis sett någen dyr me og av og te. I natt måtte Eva opp og ha sin daglige (nattlige...) melkeflaska. Og då låg der to rådyr og sov på plenen, Eva blei heilt vill og me klarte selvfølgelig å jaga de vekk! Ikkje løye de blei redde når de såg en trøtte veps i pyjamas med håret te alle kanter stå i vinduet og drikka melk, forstår de godt eg.

    En aen ting, alle som har bodd vekke fra mor si mer enn någen dager vet at chips og tyggi e mat, hallo??? Trenge vel ikkje å reisa heilt te Australia for å finna ud det vel???

    Ha en herlige tur videre og hils Skippy og de der lamborghinerne eller ka de nå hette.

    Hilsen oss på Åmøy.

    SvarSlett
  11. Hei Malin og Baard, mr. & mrs. travel-everywere! (hihi) selvsagt skal eg kommentere! Eg lese bloggen titt og ofte, men ante iche kor mye det betyr for dåkkås tilværelse på de 7 hav. Kjempekjekt å lese, kjempekjekt med kule bilder!!! Likte veldig godt elefant-elefant-elefant bildet!! Eg syns Baard ligne merr på ein elefant på bilde enn han dåkkår sitte på. Åsså håpte eg på at dåkkår tråkka i tryne på hu der flyplass-wannabe-gansta-damå som va frekke i sjeften. Fy fillen, hu sko bare visst kem dåkkår va! Sakkan...

    Ellers, KOS dåkkår videre og NYT det! Hvis du trenge 50 øre til ein slikkepinne kan eg med glede donere dette! Det går jo t ein jysla go sak :)

    Men fra spøk til Halvor (Skaar), nyt resten av turen, eg klør i fingrane itte å henga me dåkkår på bøker&børst og bli sport om legg når eg ska bestilla ein kopp te... :)

    beste sort hilsen fra
    Preben

    SvarSlett
  12. Dokker e SÅ goe te å skriva!!! Eg ler meg skvett ihjel her!! :D Keep it up,kulaste bloggen!!
    God tur i Australia,å Malin...Hvis du treffe någen ifra Home & Away så hils å sei at eg e fan! Å spør ka så egentlig skjedde då u Rebecca Cartwright blei skreven ud ifra serien...det plage meg sånn at eg ikje vet det! Å kanskje få ein autograf te meg. Sa eg at du må hilsa? Ja,eg gjor visst det.
    Ha det fint Globetrottarar i Australien.
    Klapp ein koala fra meg.
    Hugz,koz,kyzz å zzzzz (!!!) fra ein trufaste lesar..
    Christine i barnehagen
    Kjekke billeder og forresten!

    SvarSlett
  13. Hei Fjaage onkel Aage pluss resten av galningene paa Aamoey!

    Godt aa hoerra at alt e som foer der hjemma! Og d stemme at me moete mange galninger her ute i verden, men heldigvis e me herda av diverse familiemedlemmer. Di daglige krisene t Aurora e naage eg kan kjenna meg igjen i her eg e naa, me MINIMALT med klesplagg i sekken. D e faktisk veldig deprimerane aa ikkje finna den rette kjolen. Saa eg foreslaar ein aa starta ein innsamlingsaksjon t baade meg og Aurora saa me kan faa et bedre utvalg av klesplagg. Et forslag kan jo ver aa stilla opp i Aamoey "sentrum" aa synga litt, du kan jo ta frem den gamle gitaren, sko d ver upopulert saa kan jo jerna vepsen laga et lide show:)
    D e jaffal godt at aa hoerra at di smaa holde liv i dkr og lage leven. Selv om d kan bety mindre dyreliv i hagen.
    Kan og meddela at me naa e fullt klar over at alt og ingenting kan ver mat. Her ein dag spiste me nudler som smakte papp, og eg tvile ikkje paa at d va d og. Ska hilsa Skippy og co naar me treffe di. Saa faar du hilsa resten kompaniet:)

    Hei Preben! Sette pris paa at du e ein fast leser! Me kontakte deg naar d gjelde de 50 oerene. Og saa blir d nok Boeker&Boerst kan du stola paa! Bare husk leg!

    Hei Christine. Veldig kjekt at du henge me paa reisen vaar. Klart eg ska hilsa fra deg, og ta bilde og filma og autograf osv, hvis eg treffe naagen av di. hehe. ska og proeva aa faa oppklart den der utskrivninga. hehe. Ska og klappa ein koala, som eg lengte itte. eg hadde vel egentlig sett for meg at di hang i aen kvert tre her, men daa kan eg bare avsloera for alle at d joerr di tvert i mot. eg har ikkje sett naagen ennaa!!! Glede meg t aa treffa deg og resten av solvangene! Hade saa lenge!

    SvarSlett
  14. Hei og hå! Nå e vinterferien slutt, hadde en fin uke på Hovden. Veldig kaldt men brukende vær. Hytta var kjempefin! Veldig bra , for da slapp jeg og Kari å tenke på hvordan den burde vært pusset opp....Kjøreturen hjem gikk fint, helt til vi kom hjem i vår egen innkjørsel. Der satt vi fast i snøen, sperret hele Nordheimskneiken på ein måde........Då va det bare å finne frem kjettinger og etter en time var veien "åpen" for forbikjøring igjen. Har bare lyst te å gjenta ukens beste fra denne familien. Det va Karina som kom med denne: Mormor te Ingrid va 91 år når hun døde, å då hadde hun faktisk både juksetenner og et jukse øye....
    Kos dokker masse , glede meg allerede te neste episode i bloggen :>)
    PS: Takk for fine postkort!
    Klems fra mamsen:>)

    SvarSlett